DISC-persoonlijkheidstest

DISC is een gedragsmodel dat op basis van een kwadrant uitgaat van het werk van dr. William Moulton Marston (1893-1947). Het model onderzoekt het gedrag van mensen in hun omgeving of in een bepaalde situatie (ook wel omgeving genaamd). De aandacht gaat daarbij dan ook uit naar de stijlen en de voorkeuren van een dergelijk gedrag.

 

Dimensies

Binnen het DISC-model zijn vier hoofddimensies of hoofdkenmerken ten aanzien van persoonlijkheid te onderscheiden, namelijk: 

Dominantie

Beschrijft de manier waarop je problemen aanpakt, voor jezelf  opkomt en situaties in de hand houdt.

Invloed

Beschrijft de manier waarop je met mensen omgaat, de manier waarop je communiceert en je tot anderen verhoudt.

Stabiliteit

Beschrijft je temperament: geduld, doorzettingsvermogen en diepzinnigheid.

Consciëntieusheid

Beschrijft hoe je omgaat met je activiteit, procedures en verantwoordelijkheden en hoe je dat organiseert.

 

De DISC-theorie wordt vaak weergegeven als een kwadrant waarvan de onder- en bovenkant en de linker- en rechterkant specifieke gedragstendensen voorstellen. Mensen die hoog scoren op Dominantie en Consciëntieusheid zijn doorgaans taakgerichter en mensen die hoger scoren op Invloed en Stabiliteit zijn vaak mensgerichter. Degenen die hoog scoren op Dominantie en Invloed zijn in het algemeen assertiever en actiever, mensen met een hogere score op Consciëntieusheid en Stabiliteit vertonen eerder een rustige en voorzichtigere gedragsstijl. (bron:Wat is DISC? Leer alles over de DISC-dimensies en -profielen. (123test.com))

Het goede gesprek

Het goede gesprek vindt in veel organisaties al plaats waar vroeger de functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken gevoerd werden. Het grote verschil met de oude gesprekscyclus is dat het goede gesprek de ontwikkeling van de medewerker centraal stelt en dat er geen afvinklijst en routinegesprek plaatsvindt waarna iedereen weer doet wat hij deed zoals hij/zij dat deed.

Het goede gesprek zorgt voor oprechte aandacht en oog voor zowel werknemer als werkgever om te komen tot heldere een reële afspraken waar dat nodig is en wederzijdse feedback in alle gevallen.

Wil je weten wat een goed gesprek is? Kijk eens naar dit filmpje van circa 15 minuten (LinkedIn-account noodzakelijk).

Huis van Werkvermogen

Het model Huis van Werkvermogen is ontwikkeld door de Finse professor Ilmarinen. Hij deed onderzoek naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Het huis van werkvermogen heeft vier dimensies met de volgende bijbehorende aspecten; gezondheid, competenties, normen en waarden en werk. Voor een goed werkvermogen is het van belang dat de verschillende verdiepingen in balans zijn.

Zijn deze goed op elkaar afgestemd, dan spreken we van een goed werkvermogen. Dat evenwicht kan in de loop van de tijd veranderen. Het is dus belangrijk om regelmatig stil te staan bij het werkvermogen. (bron: Wat – Huis van werkvermogen)

Positieve psychologie

In de traditionele psychologie ligt de nadruk op het identificeren en behandelen van klachten. Er wordt vooral gekeken naar wat er ‘mis’ is. Bij positieve psychologie is dat anders, je richt je aandacht op jouw sterke kanten. Je kijkt naar hoe je je wilt voelen, hoe je wilt denken en wat jouw doelen zijn. Samen met een psycholoog onderzoek je welke sterke eigenschappen je bezit en hoe jij je doelen kan bereiken. Hiervoor zet je een positieve bril op. Tijdens deze behandelvorm ga je aan de slag met onderwerpen zoals optimisme, hoop, eigen effectiviteit (het geloof in wat jij kan), gevoel van eigenwaarde, veerkracht, betrokkenheid en competentie. Met positieve psychologie werk je aan het vergroten van je draagkracht en dat heeft een positieve invloed op jouw gehele welzijn. (bron: Wat is positieve psychologie? | Psyned)

Meer informatie over positieve psychologie vind je hier.

Verbindende communicatie

Het uitgangspunt van Verbindende Communicatie is om te komen tot verbinding tussen gesprekspartners. Ook bij conflicterende belangen. Dat betekent dat je niet meteen in de aanval of verdediging schiet maar eerst naar elkaars onderliggende behoeften gaat kijken.

Verbindende Communicatie is een wijze van communiceren die een beroep doet op de goede wil van mensen. In plaats van de ander te overtuigen van je gelijk creëer je win-win situaties. Door oog te hebben voor zowel jouw eigen behoeften als die van de ander, zonder oordeel of verwijt. Met verbindend communiceren communiceer je vanuit de intentie om te verbinden en je gesprekken worden veel constructiever. Zo haal je het beste uit je relaties met anderen. Het gaat er bij de training Verbindende Communicatie dat je leert hoe je met elkaar in verbinding blijft. Op een gelijkwaardige en respectvolle manier en in allerlei verschillende situaties. (bron: Training verbindende communicatie | VINE Training)

VIA talententest

De 24 sterke punten van de personages

In het begin van de jaren 2000 gebeurde er iets baanbrekends in de sociale wetenschappen: wetenschappers ontdekten een gemeenschappelijke taal van 24 karaktersterktes die samen het beste weergeven van onze persoonlijkheid. Iedereen bezit alle 24 karaktersterktes in verschillende gradaties, dus elke persoon heeft een echt uniek karaktersterkteprofiel. Elke karaktersterkte valt onder een van deze zes brede deugdcategorieën, die universeel zijn in verschillende culturen en landen. 

Deze categorieën zijn: wijsheid, moed, menselijkheid, rechtvaardigheid, zelfbeheersing en transcendentie.

De gratis VIA-enquête, vertaald in meer dan 40 talen, is de belangrijkste tool op het gebied van positieve psychologie die de sterke punten van een individu beoordeelt. Het is gebruikt in honderden onderzoeken, waarvan er vele zijn gepresenteerd op academische conferenties en zijn afgedrukt in peer-reviewed tijdschriften.

(bron: Vind je 24 sterke punten | Persoonlijke Sterke Punten Lijst | VIA Instituut | VIA Instituut (viacharacter.org))